معرفی تورهای مختلف

معرفی انواع تورهای خارجی و داخلی ارزان

معرفی تورهای مختلف

معرفی انواع تورهای خارجی و داخلی ارزان

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

جاذبه های گردشگری کردستان 

بدون شک یکی از قطب های مهم گردشگری شمال غرب کشورمان استان سرسبز و زیبای کردستان است. آب و هوای معتدل و مطلوب به خصوص در فصول بهار و تابستان، طبیعت بکر، چشم اندازهای زیبا، فرهنگ غنی و مردمان خونگرم و آثار تاریخی متنوع که در جای جای این خطه یافت می شود، باعث شده است تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این استان سفر کنند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا دیداری هرچند کوتاه از برخی جاذبه های گردشگری کردستان داشته باشیم.

دیدنی های کردستان

مطمئنا اگر قصد سفر به منطقه غرب کشور را دارید، ناخود آگاه نام کردستان نیز به عنوان یکی از گزینه های اصلی در ذهنتان خطور می کند. استانی مرزی که در همسایگی استان های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و زنجان واقع شده است. در این مطلب به طور اختصار، برخی مکان های دیدنی استان کردستان را برای شما معرفی می کنیم.

شهر زیبای سنندج

شهر سنندج مرکز این استان است. در واقع اگر به کردستان سفر کنید و سری به این شهر زیبا با مردمان واقعا مهربان آن نزنید، ضرر کرده اید. مردم کرد این شهر با مهمان نوازی خود، خاطراتی خوش را برای شما رقم خواهند زد. سنندج جزء شهرهای کوهستانی ایران است. بنابراین، در زمستان ها آب و هوایی سرد و در تابستان هوایی معتدل و مطلوب دارد. وجود دو کوه آبیدر و سنگ سیاه در دو طرف شهر، زیبایی این شهر را دوچندان کرده است.

سنندج

مسجد جامع سنندج

مسجدی زیبا، که از نظر هنر معماری جزء زیباترین مسجد استان و جزء با ارزش ترین نمونه های معماری اسلامی و از جمله جاذبه های گردشگری کردستان است. مسجد جامع سنندج در دوران پر فراز و نشیب قاجار ساخته شده است. دورانی که فتحعلی شاه بر کشور حکومت می کرد. این مسجد دو ایوانی، دارای شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون است که به شکوه هرچه تمام در کنار هم قرار گرفته اند. در سفر خود به این شهر حتما از این مسجد تاریخی دیدن کنید.

مسجد جامع سنندج

مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر

آبیدر مکانیست که آخر هفته ها مملو از سسندجی هاییست که برای پیکنیک آمده اند. مهم ترین تفرجگاه سنندج که بر بلندای کوهی به همین نام قرار گرفته است. به دلیل ارتفاع این پارک از سطح شهر، می توانید چشم اندازی زیبا از شهر سنندج را از فراز این پارک نظاره کنید. مجموعه آبیدر که دارای چندین چشمه، باغ و باغ وحش است، از گذشته مهمترین منطقه تفریحی سنندج بوده است و محبوبیت زیادی در میان مردم این شهر دارد.

تفرجگاه آبیدر

بازار سنندج

اگر دلتان برای یک مکان سنتی با مردمانی قدیمی با لباس های رنگ و وارنگ تنگ شده است، حتما باید سری به بازار قدیمی شهر سنندج بزنید زیرا از جمله جاذبه های گردشگری کردستان است. اینجا شاید کمی شبیه به نقش جهان اصفهان باشد. زیرا که مانند آن پلانی مستطیل شکل دارد و در دوران صفویه ایجاد شده است. امروزه به دلیل خیابان کشی هایی که در وسط این بازار صورت گرفته، بازار به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

بازار سنندج

عمارت آصف سنندج (خانه کرد)

خانه کرد یکی از با شکوه ترین و قدیمی ترین بناهای ساخته شده در سنندج است. این مکان دارای گچبری ها و آجرکاری های زیبای صفوی است که بعد ها و در دوران قاجار و پهلوی هم گچبری های زیبایی به آن اضافه شده است. خانه کرد بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم، و از با ارزش ترین گنجینه های فرهنگی کشور به حساب می آید.

از جمله جاذبه های گردشگری مهم دیگر شهر سنندج می توان به موزه سنندج، عمارت وکیل، عمارت مشیر دیوان، حمام خان و بسیاری آثار و جاذبه های دیگر اشاره کرد.

عمارت عاصف

شهرستان مریوان و دریاچه زریوار

بدون شک یکی از زیباترین دریاچه های کشور، دریاچه زریبار مریوان است. اگر از دوست داران طبیعت هستید بازدید از این دریاچه زیبا و شاید ماندن شبی در کنار آن به شما پیشنهاد می شود

دریاچه زریوار به جرات یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری کردستان است. این دریاچه در فاصله سه کیلومتری غرب مریوان قرار دارد و داستان ها و افسانه های متعددی در مورد پیدایش آن وجود دارد. یکی از ویژگی های منحصربفرد دریاچه زریوار این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و از طریق بارش باران و چشمه ها به وجود آمده است. به همین دلیل است که مردم کردستان و مریوان این دریاچه را اسرارآمیز می دانند. سفر به دریاچه زریوار می تواند یک روز مفرح و هیجان انگیز را برای شما رقم بزند. می توانید در دریاچه زریوار قایق سواری کنید و بعد برای ناهار ماهی کباب مشهور این منطقه را میل کنید. البته علاوه بر ماهی کباب، انواع آش و نان محلی نیز به فروش می رسد و می توانید آن ها را هم امتحان کنید. زریوار هم در تابستان و هم در زمستان زیبایی خاص خود را دارد و در زمستان که سطح دریاچه یخ می زند زیبایی خاصی به این دریاچه می بخشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۳:۵۶
yasin baneh

به نقل از سازمان جهانی جهان گردی توریسم پدیده ای اجتماعی، فرهنگی، تجاری بوده، که مستلزم جابجایی مردم به مکانی غیر از محل سکونت و کار خود است.

لغت توریسم از دو بخش «تور» و «ایسم» تشکیل شده است. «تور» به معنای سفر یا گردش است و ریشه در لغت لاتین Turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیا، فرانسه و در نهایت به انگلیس راه یافته است. «ایسم» به معنی اندیشه یا مکتب تشکیل شده است. پس می توان کلمه «توریسم» را مکتبی دانست که پایه واساس آن سفر است.

 

از منظر اندیشمندان این حوزه، دو دیدگاه کلی برای گردشگری وجود دارد؛ از دیدگاه کسانی که به صورت زنجیره ی درآمدی به آن نگاه می کنند، صنعت است. و از دیدگاه کسانی که به صورت اجتماعی و از جنبه های علمی و علوم انسانی نگاه می کنند، فعالیت تلقی می شود. در زیر برخی از دیدگاه ها آمده است:
جفرسون و لیکوریش گردشگری را حرکت مردم و فشار تقاضا در این زمینه تعریف کرده اند و آن را به عنوان صنعت قبول ندارند. اسمیت نیز اظهار داشته است که بهتر است گردشگری را به عنوان مجموعه ای از چندین صنعت مرتبط در نظر بگیریم. جنکیمگز اظهار می دارد که از دیدگاه فنی، چند بُعدی بودن صنعت جهانگردی، تعریف آن را در قالب یک صنعت غیر ممکن ساخته است چرا که شرایط اصلی تولید با شاخص های عملیاتی آن تعریف نشده است و بدون دخالت عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی، بُعد اقتصادی در صنعت گردشگری نمایان نمی شود. برخی دیگر نیز توریسم یا گردشگری را صنعت بدون دود نام نهاده اند. با این حال شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد، مصرف کنندگان هنوز هم گردشگری را نوعی صنعت به شمار می آورند.

 

به نقل از سازمان جهانی جهان گردی توریسم پدیده ای اجتماعی، فرهنگی، تجاری بوده، که مستلزم جابجایی مردم به مکانی غیر از محل سکونت و کار خود است.

 

تعریف توریسم

طبق نظریه میل و موریسون توریسم به مجموعه فعالیتی اطلاق می شود که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می افتد. این فرایند شامل هر فعالیتی از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مقصد، اقامت، بازگشت و حتی یادآوری خاطرات آن نیز می شود. همچنین فعالیت هایی را که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام می دهد نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان میزبان و میهمان را نیز در بر می گیرد. به طور کلی می توان هر گونه فعالیت و فعل و انفعالی را که در جریان سفر یک سیاحت گر اتفاق می افتد گردشگری تلقی کرد.

این تعریف جامع میل و موریسون از جهانگردی شامل چهار مرحله از رفتار مصرف کننده است که گاه با یکدیگر همپوشانی دارند:
۱. فعالیت های قبل از سفر نظیر کسب اطلاعات، پرس و جو از اقوام و دوستان، نگهداری جا یا برنامه ریزی برای یک بازدید روزانه و آماده شدن برای سفر.
۲. انجام سفر از مبدا به مقصد و برعکس که احتمالا شامل توقف شبانه در مسیر نیز می شود.
۳. فعالیت هایی که در مقصد انجام می شود که ممکن است به صورت یکنواخت و معین و بسیار متنوع باشد.
۴. فعالیت هایی که بعد از سفر انجام می پذیرد از قیبل چاپ عکس، گفتگو و بحث درباره ی تجارب سفر.

 

گردشگری را از بُعد تقاضا می توان به سه نوع تقسیم کرد:
۱. گردشگری داخلی (Domestic Tourism): سفر ساکنان یک کشور در کشور خودشان
۲. گردشگری درون مرزی (Inbound Tourism): مسافران غیر ساکن که وارد مرز کشور دیگری می شوند.
۳. برون مرزی (Outbound Tourism): ساکنان یک کشور که به قصد سفر از مرزهای خود خارج می شوند.

اگر معیار سنجش را کشور قرار دهیم، می توان عبارت های جهان گردی بومی (داخلی)، درون مرزی و برون مرزی را به سه دسته بندی زیر تقسیم کنیم:
۱. گردشگری داخلی، که شامل گردشگری داخلی و درون مرزی است.
۲. گردشگری ملی، که شامل گردشگری داخلی و برون مرزی است.
۳. جهان گردی بین المللی، که شامل گردشگری درون مرزی و برون مرزی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۲:۱۶
yasin baneh

برترین مکان های تاریخی در ایران

معماری ایرانی با تاریخ غنی، به بافت داستان طولانی و فرهنگ پارسی این کشور کمک می کند. کاشیکاری های تزئینی و شاهکاری های مهندسی، نشانه های معماری ایرانی در طول قرن ها بوده اند. و با بیست مکان تاریخی که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند جاهای بسیاری در ایران وجود دارند که باید حتما از آن دیدن کنید. وسعت و تنوع معماری تاریخی در ایران خیره کننده است. به این ترتیب در این مطلب 10 مکان تاریخی که باید در صدر مقاصد سفرتان در ایران باشند را مشاهده می کنید.مکان های تاریخی

مکان های تاریخی

 

اماکن تاریخی پر بازدید ایران:

مسجد نصیرالملک، شیراز

این جعبه جواهر، مسجدی است که هر صبح بازی نور و رنگ را به نمایش می گذارد. قدمت این شاهکاری معماری به قرن نوزدهم بازمی گردد و علاوه بر شیشه های رنگی با کاشیکاری خیره کننده خود مشهور است. درواقع به دلیل کاشی های رنگ رز که در فضای داخلی مسجد به چشم می خورند، به آن لقب مسجد صورتی نیز داده اند.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران

تخت جمشید، شیراز

این شهر باستانی پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی و نمونه ای از سبک معماری امپراتوری است. بقایای باستان شناسی نشان می دهد قدمت آن به 515 سال قبل از میلاد بازمی گردد و بخشی از سایت از کوه های اطراف کنده شده اند. ساختمان عظیم و مجسمه های باقی مانده شاهدی باورنکردنی از معماری ایران باستان هستند.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران

شاهچراغ، شیراز

فضای خارجی این زیارتگاه با کاشی های شیشه ای که نور را در همه جهات بازتاب می کنند، پوشیده شده است. قدمت این زیارتگاه ارزشمند به قرن چهاردهم بازمی گردد و پس از زلزله مورد بازسازی های فراوانی قرار گرفته است. اما هیچ یک از مداخلات از تاثیری که این محیط پرزرق و برق هنگام ورود بر فرد می گذارند، نکاسته است.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران


مسجد شیخ لطف الله، اصفهان

قدمت این مسجد که شاهکار معماری ایرانی در دوره صفویه به شمار می رود به قرن هفدهم میلادی بازمی گردد و شهرت خود را مدیون کاشیکاری های ظریف و کربل های پیچیده است. کل ساختمان در هارمونی کامل با توجه دقیق به تناسبات برای به حداکثر رساندن الوهیت و احساس آن در داخل بناست.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران


حمام سلطان امیراحمد در کاشان

این حمام عمومی سنتی در قرن شانزدهم ساخته شده و دیدی باورنکردنی به زندگی روزمره در ایران باستان می دهد. حمام با کاشی کاری های فیروزه ای و طلایی، آجرکاری و نقاشی های هنری تزئین شده است. امروزه این حمام به موزه تبدیل شده است.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران


باغ و کاخ ارم در شیراز

ابن کاخ و باغ آرام ایرانی در اواسط قرن سیزدهم میلادی ساخته شده، هرچند باغ به احتمال زیاد زودتر و در قرن یازدهم ساخته شده است. این ساختمان سه طبقه با حس زیبایی و راحتی همیشگی که در ذهن ایجاد می کند جریان هوا را در طبقات پایین تر به حداکثر می رساند. کاشی های رنگارنگ در کنار باغ های سرسبز قرار دارند همراه با کل ساختمان که در استخر زینتی منعکس می شود.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران


بازار یزد

سال ها انطباق با محیط بیابانی، معماری ایرانی منحصربفردی را در شهر یزد پدید آورد. مرکز تاریخی شهر که بازار را هم دربرمی گیرد، شامل سیستم منحصربفردی از بادگیرها برای تهویه می شود.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران


مسجد جامع اصفهان

این مسجد باشکوه که یکی از قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است از قرن هفتم تا بیستم مورد ساخت و ساز مداوم بوده است. از سال 2012 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و به سبک معماری چهار ایوانی با قرارادادن چهار در روبروی هم ساخته شده است.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران


برج و قلعه بم در کرمان

شهر کویری باستانی بم در جنوب استان کرمان، یکی دیگر از سایت های میراث جهانی یونسکو است. ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی جهان است که قدمت آن به 2000 سال پیش، زمان امپراتوری اشکانی بازمی گردد. این شهر تا سال 1722 بعد از حمله افغان ها تا حد زیادی رها شده بود اما به تدریج جمعیت آن افزایش یافت.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران


کاخ گلستان در تهران

یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی تهران، کاخ گلستان، مجموعه سلطنتی سابق سلسله قاجار بود. کل مجموعه از باغ ها، ساختمان های سلطنتی و مجموعه صنایع دستی ایرانیان از قرن 18 و 19 تشکیل شده است. متاسفانه بسیاری از ساختمان های مجموعه توسط رضاشاه در سال های 1925 تا 1945 نابود شده اند زیرا فکر می کرد معماری قدیمی با مدرنیزه شدن ایران در تضاد و مانع آن است.

 

مکان های تاریخی

بناهای تاریخی زیبا و دیدنی ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۴۱
yasin baneh

نکاتی قبل از گرفتن تور

  یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع، به‌خصوص برای افرادی که اعتماد به نفس سفر شخصی را ندارند یا ترجیحشان به سفرهای دسته‌جمعی است، سفر با تور است که با توجه به در اختیار داشتن بلیت‌های چارتر هواپیما (در اکثر تورها)، گزینه مناسب و ارزانی به‌نظر می‌رسد و نیازی هم به مدیریت و برنامه‌ریزی در طول سفر ندارد؛ هرچند برای اینکه سفر با تور مناسب و ارزان در بیاید باید به یکسری نکات توجه کرده و مهارت‌هایی را کسب کنید.

قرارداد ارزان و محکم بنویسید
در قرار داد تور، تعداد روزهای سفر همراه با مسئولیت‌هایی که تور تقبل می‌کند شامل بازدیدهایی که خواهید داشت، تعداد وعده‌های غذایی که تور باید به مسافرین بدهد، نوع هواپیما یا اتوبوسی که با آن سفر می‌کنید و... را ذکر می‌کنند. دقت داشته باشید برخی از تورها از ناآگاهی مسافرین استفاده (سوءاستفاده) می‌کنند و حفره‌های قانونی را در قرارداد باز می‌گذارند که اگر مشکلی پیش آمد بتوانند از زیر بار تعهداتشان در بروند.

 

 

رصد تورهای لحظه آخری
شرکت‌هایی هستند که فقط یک تا 2 روز به زمان حرکت و اجرای تورشان مانده اما هنوز ظرفیت‌شان تکمیل نشده است. در واقع آژانس‌ها پرواز را چارتر و هتل را کرایه می‌کنند و اگر نتوانند ظرفیت لازم برای پر کردن هواپیما یا هتل را پیدا کنند متحمل ضرر زیادی خواهند شد، در نتیجه برای تکمیل ظرفیت و ضرر کمتر، اقدام به فروش ارزان‌تر و گاهی بسیار ارزان‌تر تورهای خود می‌کنند. مثلا گاهی آژانس باقیمانده ظرفیت تور را با قیمت بین 10 تا 50درصد و حتی بیشتر، پایین‌تر از قیمت واقعی تور می‌فروشد؛ موضوعی که لابد شما هم به‌طور اتفاقی گاهی از طریق پیامک‌هایی که برایتان آمده شاهد بوده‌اید. تورهای اینچنینی در فصل‌هایی که مسافر زیاد است فراوان‌ترند چرا که به‌دلیل بالا بودن میزان مسافرت، آژانس‌ها بیشتر از همیشه پرواز‌ها را چارتر می‌کنند و بساط تور راه می‌اندازند.

فکر شکم باشید
یکی از هزینه‌های اصلی در سفر تأمین غذاست. برای حل این مشکل 2 کار می‌شود کرد؛ اول اینکه توری را انتخاب کنید که هتل با صبحانه می‌دهد؛ چرا که ممکن است شما در خانه سال به سال هم صبحانه نخورید اما وعده صبحانه در سفر بسیار جدی است و همین یک وعده به‌نظر ساده و قابل حذف می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌ها را کم کند. چطور؟ معمولا وعده‌های صبحانه هتل وعده‌های پر و پیمانی هستند و می‌توانند جای ناهار را هم برایتان بگیرند. خوردن سوسیس و کالباس و تخم مرغ همراه با سالاد کاهو و گوجه، آبمیوه، پنیر و... در یک وعده صبحانه چنان سوخت اتمی‌ای برایتان می‌شود که می‌توانید از صرف ناهار هم بگذرید.

ارزان بی‌حکمت؟ نیست!
برخی تورهای ارزان قیمت هستند که بیشتر از اینکه ارزانی‌شان به‌خاطر لحظه آخری بودن باشد به‌خاطر مکان هتل یا نوع وسیله‌نقلیه‌ای است که آن تور برگزیده است؛ مثلا این هتل‌ها فاصله بیشتری با مرکز شهر یا جاهای توریستی دارند و برای رسیدن به مناطق دیدنی یا مرکز شهر مجبورید هم‌زمان و هم هزینه‌ای را صرف اجاره تاکسی یا اتوبوس کنید. در بعضی از شهرها سفر درون شهری برایتان گران تمام می‌شود اما جایی که نرخ کرایه تاکسی چندان بالا نیست اگر گرفتن هتل در جایی دورتر از مرکز شهر، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تور را ارزان می‌کند، می‌صرفد که همان تور را با آن هتل بگیرید و از تاکسی یا اتوبوس برای رسیدن به مقصد استفاده کنید.

تخفیف بگیرید
برای برگزاری برخی تورها، یک آژانس اصلی برگزار‌کننده تور وجود دارد و آژانس‌های دیگر فقط نقش واسطه‌گری ایفا می‌کنند. در کل آژانس‌هایی که امکان ارائه بلیت چارتر دارند پکیج سفرشان ارزان‌تر در می‌آید. ضمنا در سفرهایی که یک کارگزار وجود دارد و باقی واسطه‌اند گاهی سراغ آژانس‌های واسطه رفتن بهتر است تا رفتن سراغ برگزار‌کننده اصلی چرا که واسطه‌ها حاضرند سود کمتری دریافت کنند اما مشتری جذب شود.

هنگام عقد قرارداد دقت کنید که:
- قرارداد بین شما و آژانس ثبت‌نام‌کننده باید دارای مهر آژانس و امضای مدیر یا نماینده آن باشد.

-اگر لازم است هنگام ثبت نام در تور و عقد قرارداد وجهی از طرف شما به آژانس ثبت نام کننده پرداخت شود، حتماً در ازای پرداخت، رسید دریافت کنید.

- به توضیحات شفاهی آژانس ثبت‌نام کننده که در رابطه با شرح خدمات تور انتخابی شما ارائه می‌شود اکتفا نکنید.

- این حق شماست که از برنامه سفر قبل از ثبت‌نام آگاهی داشته باشید. بنابراین هنگام عقد قرارداد آن‌را از آژانس ثبت نام کننده بخواهید.

- براساس مقررات سازمان میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گردشگرى بیمه کردن تمامی مسافران شرکت‌کننده در تور الزامی است.

- داشتن راهنمای تور از ضروریات است و باید در قرارداد قید شده باشد؛ آن هم وجود راهنمای توری که دارای کارت معتبر از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری باشد.
بخواهید که ساعت و تاریخ رفت و برگشت، نوع وسیله نقلیه و درصورت امکان شماره صندلی تان معلوم شده باشد.

- محل صرف صبحانه و نوع آن معلوم باشد. به طور مثال، بپرسید که صبحانه به‌صورت بوفه تامین می‌شود یا پکیج بسته بندی شده مسافرتی. یا اگر تور دارای وعده‌های غذایی است (ناهار، عصرانه و شام)، باید معلوم باشد که نوع غذا، محل و چگونگی سرو آن چگونه است.

- مشخصات هتل محل اقامت با قید ستاره یا درجه آنها را بخواهید. همچنین محل یا محل‌های سوارشدن و ساعت حضور در محل را بپرسید.

- مکان های مورد بازدید و قید این نکته که هزینه ورودیه ها به‌عهده چه کسی است، نکته مهمی است که باید در قرارداد تور لحاظ شده باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۲:۰۴
yasin baneh